This text will be replaced by the flash music player.
 

VERHALENBANKJESROUTE
Klaverblad 2, Het Oosten | Voorst

De onderwerpen die de reiziger op de bankjes horen of lezen wisselen van thema. Terugkerend is een beknopte historie van de plaats of het landschap. De route Het Oosten vertelt over de de omzwervingen van 'De Bedrukte Moeder Gods' van Varsseveld en bevat een feuilleton in het lokale dialect: 'Duvelheurntjes op brandewien'. Ook volksverhalen, reisbeschrijvingen. Dit alles wordt gelardeerd met poëzie. Altijd over de plek waar u zich op dat moment bevindt. U kunt de verhalen en gedichten lezen en afdrukken als PDF. Hiervoor hebt u de gratis te downloaden Adobe Reader nodig.
Adobe Reader

Luister naar de verhalen en gedichten in deze MP3 speler   Laad hier de MP3 bestanden voor uw speler
Stippellijn

 

Verhalenbankje 12, Antoniuskapel, Kasteelweg-Kapelweg, Sinderen

Over De Moeder Gods doen enkele verhalen de ronde. Volgens ’t eerste is het beeld in de tijd, toen de pastoor overging naar de andere leer, uit de kerk geworpen, waarna de kapelaan het in de schuur op de boerderij Harterink in veiligheid bracht en nadien in de Antoniuskapel op Sinderen. Volgens het tweede verhaal vond iemand Maria -bittere tranen schreiend- in de roggeakker op Hebink, waarna zij in de Antoniuskapel op Sinderen een plaats kreeg. Vanwege de tranen en de bedrukte gelaatsuitdrukking, werd ’t Marianum vanaf toen ‘De Bedrukte Moeder Gods van Varsseveld’ genoemd.
Bert Scheuter schreef een klassieker: 'Duvelheurntjes op brandewien'. Het verhaal geschreven in het lokale dialect van Sinderen valt hier te lezen in feuilletonvorm. Deel 1.

Lees hier het verhaal De Bedrukte Moeder Gods van Varsseveld (2),vrij naar Benard J. Dorrestijn.
Lees hier het dialect feuilleton Duvelheurntjes op brandewien (1) door Bert Scheuter.


 

Verhalenbankje 13,  Driesprong Tulenstraat-Brokkenstraat, Breedenbroek

'Duvelheurntjes op brandewien' is een dialectfeuilleton van Bert Scheuter dat zich in het verleden in deze contreien afspeelt. "In het najaar van 1660 loopt Jannes van Nibbelink uit de Binnenheurne richting het kasteel van Sinderen. Nibbelinkboer ontmoet de Duits sprekende tuinman. Even later een ontmoeting met de Baron De Voss van Sinderen zelf. Hij ruikt een vieze adem, als de lucht van rotte eieren..."

Lees of luister en huiver naar deel 2.

Lees hier het dialect feuilleton Duvelheurntjes op brandewien (2) door Bert Scheuter.


 

Verhalenbankje 14, Knooppunt 65, Gruftkapelle, Dwarsefeld

Wat werd bedoeld op 7 februari van het jaar 828 met de naam Wazovelde? Dwarsefeld of Varsseveld? Lange tijd is aangenomen dat men de (land)goederen in Wazovelde, die ene Gerowaldus op die dag overdroeg aan de St. Maartenskerk in Utrecht, moest zoeken in Varsseveld. Nieuw historisch onderzoek lijkt echter aannemelijk te maken dat met Wazovelde indertijd niet Varsseveld, maar Dwarsefeld werd bedoeld. Dwarsefeld ligt een kilometer of tien, precies ten zuiden van Varsseveld, even buiten Anholt. U bevindt zich tegenover de Gruftkapelle van de vorsten Salm – Salm.
In Anholt kan de Maria-Kapel in het Augustahospital bezocht worden om er de 'Bedrukte Moeder Gods van Varsseveld' te aanschouwen.

Lees hier de reisbeschrijving Wazovelde door Bert Scheuter.
Lees hier het verhaal De Bedrukte Moeder Gods van Varsseveld (3) door Hans Mellendijk.


 

Verhalenbankje 15, TOP-Van Hal of terras Van Hal, Voorst

De ridders van Ulft, de broers stonden niet bekend om hun ridderlijke deugdzaamheid. Ze vochten graag en veel, sloegen muiterijen neer, veroverden Doetinchem. Louter op Engbergen zag je ze wel eens zonder wapens. “Daar voelden ze zich verworteld met de bomen. Krasten met kleinere wapens namen in eiken. Dansten in het zelf opgegooide blad. Vrouwen maakten dat ze weg kwamen wanneer ze de bruurs zo zagen struinen. Ook zonder wapens bleven de ridders van Ulft jagers.”

Lees hier het verhaal Galgenbult door Firma Weijland Muziektheater.
Lees hier het dialect feuilleton Duvelheurntjes op brandewien (3) door Bert Scheuter.


 

Verhalenbankje 16, Kerkepad De Schothorst, Sinderen

Nog niet zo lang geleden waren veel van de lokale verbindingen onverhard, smal, ongeschikt voor snelverkeer en bedoeld om lopend van de ene plaats naar de andere te komen. Deze paden liepen over de velden en door de weilanden. 's Zondags liep men van heinde en verre naar de kerk via deze routes die allemaal gebaseerd waren op het oude recht van overpad. Het was een specifiek gebruik van de kerkepaden. Tegenwoordig worden deze paden weer ontdekt door wandelaars en fietsers als rustige en veilige verbinding in het landelijke gebied. De stichting kerk- en fietspaden Sinderen ontving de landelijke en provinciale  'Kern met Pit'-prijs voor het aanleggen van nieuwe en het opknappen van bestaande fietspaden in Sinderen. Luister hier naar het slot van het feuilleton. Hier volgt deel 4 en naschrift van 'Duvelheurntjes op brandewien', door Bert Scheuter. Eind goed, al goed of is er toch….? Lees of luister en huiver snel naar het spannende slot.

Lees hier het dialect feuilleton Duvelheurntjes op brandewien (4) door Bert Scheuter. Met illustraties van Dorjan Duitshof in eigen uitgave.


einde Klaverblad 2: Het Oosten